Surah Al Qasas, Nabi Musa dan parenting.

 

Seminar Musa dari Perspektif Kekeluargaan.

Surah Al Qasas ( Ayat 1 hingga ayat 27)

Bintang bercahaya.

1. Tidak semua bintang boleh dilihat. Sebenarnya masih ada banyak bintang yang cahayanya belum sampai cahayanya kepada kita.

2. Langit yang kita lihat sekarang, adalah langit yang sama dilihat oleh Rasulullah dan para sahabat.

3. Kajian menyatakan bintang yang paling jauh dari bumi jaraknya adalah 9 billion tahun cahaya.

4. Sekarang, ada kajian mengatakan mereka dah jumpa bintang baru. Sebenarnya bintang tu dah ada, Cuma cahayanya sahaja yang baru sahaja tiba ke mata kita.

5. Lihatlah Allah bersumpah dengan bintang – bintang. Surah Al Waqiah ayat 75-77

"Maka Aku bersumpah: Demi tempat-tempat dan masa-masa turunnya bahagian-bahagian Al-Quran."

"Dan sebenarnya sumpah itu adalah sumpah yang besar, kalaulah kamu mengetahuinya,"

"Bahawa sesungguhnya (yang dibacakan kepada kamu) itu ialah Al-Quran yang mulia, (yang sentiasa memberi ajaran dan pimpinan)"

6. Apa kaitan dengan Al Quran dengan cahaya bintang? Al Quran itulah cahaya.

7. Jangan putus asa baca dan lihat Quran.

8. Kerana masih banyak cahaya yang belum sampai pada kita.

9. Berbahagialah mereka yang sedang menikmati cahaya itu.

Lihat sahaja Surah Al Kahfi yang kita baca setiap jumaat, Ustaz sarankan, amalkan surah itu bukan sekadar untuk hari jumaat dan bukan sekadar 10 ayat pertama dan 10 ayat terakhir. Hayatilah.

1. Pemuda Al Kahfi itu bangun dalam keadaan gua yang gelap da nada sedikit sahaja cahaya. Mereka bersembang tentang berapa lama mereka tertidur.

2. Mereka memerhati tubuh mereka tiada perubahan yang menunjukkan mereka telah tidur begitu lama.

3. Akhirnya mereka ambil keputusan untuk keluar dari gua (untuk nampak cahaya).

4. Mereka jumpa anjing mereka telah mati.

“Kalau anjing kita mati tinggal tulang begini, maksudnya kita bukan tidur sekejap,”

5. Lalu mereka serahkan saja kepada Allah, tak perlu bincang lah berapa lama pun mereka tidur, kerana tiada apa-apa manfaat pun. Yang penting mereka lapar. Mereka perlu cari makanan.

6. “Nah, ambil duit ini, dan pergilah ke Bandar, beli makanan,” salah seorang mereka ke kota untuk membeli makanan.

7. Allah bangunkan mereka sebagai bukti kepada manusia yang hidup ketika itu bahawa Allah menyelamatkan mereka yang berusaha menjaga akidah mereka.

Bagaimana kisah Musa membantu dalam kehidupan?

1. Tiada seorang rasul yang diutuskan kepada satu-satu umat dan kaum melainkan DIA adalah THE BEST HUMAN BEING.

2. Kita perlu lihat bagaimana kehidupan RASUL/NABI itu sebelum menjadi RASUL.

3. Kerana Allah sangat teliti dalam pembinaan peribadi mereka sebelum mereka menjadi Rasul.

Surah Al Qasas dan Kisah Musa.

1. Surah Al Qasas ini diturunkan pada ketika Rasulullah berhadapan dengan kaum Quraisy melakukan pembantaian fizikal kepada para sahabat.

2. Sumayyah , suaminya dan Ammar telah diseksa teruk sehingga Sumayyah syahid akhirnya.

3. Allah menceritakan dalam Surah Al Qasas ini tentang bayi lelaki bani Israel yang dibunuh dengan kejam oleh Firaun dan tenteranya.

Apa yang Allah cuba sampaikan kepada Rasulullah dan para sahabat ketika itu melalui Surah Al Qasas ini?

a) Allah nak kata yang sehebat mana pun Firaun, dia takkan mampu lari dari azab Allah.

b) Allah nak beri semangat kepada Rasulullah dan para sahabat agar terus menjaga akidah dan iman walaupun diseksa oleh kaum Quraisy.

1. Taa, Siin, Miim.

Ia bermakna Keagungan Allah. Hanya Allah yang tahu .

Ada 29 Surah yang cerita tentang keagungan Quran.

2. Terjemahan ayat kedua - Inilah ayat-ayat Kitab - Al-Quran - yang memberi penjelasan.

Al-Mubin itu membawa maksud penjelasan. Penjelasan apa yang Allah nak beri kepada kita?

Allah nak jelaskan bahawa ada akibat kepada orang-orang yang sombong dan kufur. Allah juga nak jelaskan ada akibat untuk orang-orang yang sabar dan beriman. Allah nak bagitahu bahawa kesabaran mereka itu tidak sia-sia.

3. Terjemahan ayat ketiga - Kami bacakan kepadamu (wahai Muhammad) sebahagian dari kisah Nabi Musa dan Firaun dengan keterangan yang benar bagi orang-orang yang beriman..

Inilah kisah yang Allah beri iaitu Kisah Musa dan Firaun.

4. Terjemahan ayat keempat - Sesungguhnya Firaun telah berlaku zalim di bumi (Mesir) dengan melampaui batas, serta ia menjadikan penduduknya berpuak-puak. Ia menindas sepuak di antaranya dengan membunuh anak-anak lelaki mereka dan membiarkan hidup anak-anak perempuan mereka. Sesungguhnya adalah ia dari golongan yang membuat kerosakan.

a) Metod pemerintahan Firaun ketika ini ialah dengan memecah belahkan Bani Israel ketika itu menjadi puak-puak kecil untuk elakkan mereka dari bersatu. Pada fikiran Firaun, jika mereka bersatu mereka akan jatuhkan pemerintahan Firaun. Firaun dan tenteranya membuat kerosakan kepada Bani Israel.

b) Mereka menyembelih bayi-bayi lelaki agar bayi-bayi itu tak mampu membesar dan menjatuhkan kerajaannya.

c) Firaun juga mengaku sebagai Tuhan dan memaksa Bani Israel itu menyembahnya. Tapi Bani Israel tetap dengan pendirian . Mereka diseksa.

d) Sebelum Nabi Yusuf wafat, dia pernah berwasiat kepada orang-orang yang masih ada ketika itu bahawa akan datang satu keadaan di mana Bani Israel tidak lagi berkuasa. Pada ketika itu, percayalah kepada Taqwa dan akan datanglah Rasul.

e) Jadi wasiat Nabi Yusuf itu menguatkan keyakinan mereka, bahawa akan datang Rasul yang akan bantu mereka. Masa tu mereka tak tahu siapa. Mereka hanya yakin sahaja.

“Kita kena sabar. Tunggulah Rasul tu bantu kita, kita hadap saja penyeksaan ini,” Bani Israel saling memotivasikan sesama mereka agar terus bertahan.

f) Lalu, tentera-tentera Firaun ini terdengar perbualan mereka dan memberi laporan kepada Firaun. 

“Wahai Firaun, aku dengar mereka kata akan datang Rasul untuk bantu mereka,”

g) Firaun takut dengan pemberontakan dalaman dari rakyat ini lalu membuatkan Firaun membuat satu peraturan iaitu membunuh semua bayi lelaki.

h) Firaun juga menetapkan ada beberapa tahun yang peraturan itu dihentikan seketika. Jadi bayi lelaki akan selamat pada tahun yang telah ditetapkan itu. Untuk apa? Untuk kekalkan ada lelaki yang perlu jadi pekerja Firaun. Kalau tak siapa yang nak buat pyramid-piramid tu semua.

Di mana kita pada bahagian ini?

Firaun sudah mati, tetapi keFiraunannya belum berakhir. Firaun itu hanya gelaran sahaja. Sesiapa sahaja boleh mempunyai sifat seperti Firaun ketika itu.

Pada saat ini, fikir semula asas utama mendidik diri dan anak untuk apa?

Untuk memusnahkan ciri-ciri Firaun yang ada pada diri kita sendiri.

5. Terjemahan ayat kelima - Dan Kami hendak berihsan dengan memberikan pertolongan kepada kaum yang tertindas di negeri itu, dan hendak menjadikan mereka pemimpin-pemimpin, serta hendak menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (apa yang dimiliki oleh Firaun dan kaumnya).

Allah dah kata bantuan akan datang untuk mereka.

6. Terjemahan ayat keenam - Dan Kami hendak memberi mereka kedudukan yang kukuh di negeri itu, serta hendak memperlihatkan kepada Firaun dan Haman bersama-sama tentera mereka apa yang mereka bimbangkan dari golongan yang bertindas itu.

Kenapa ada Haman di dalam ayat ini? Bukan Firaun sahaja kah yang jahat?

Allah ada menyebutkan tentang Haman di dalam Surah Ghafir.

Haman ini berperanan sebagai pelaksana perintah Firaun.

Allah murka kepada Firaun sebab dia mengaku dirinya Tuhan.

Haman pula Allah murka sebab dia bersetuju dengan tindakan Firaun.

Maka, dalam ayat ini Allah nak tunjuk bahawa setiap seorang yang bersetuju kepada perbuatan jahat, kezaliman dan kerosakan juga akan dihukum oleh Allah.

Di mana kita pada ayat ini?

Jika kita ada kuasa pada satu-satu organisasi, bila ada keputusan yang zalim dan tidak adil kepada pekerja-pekerja tetapi kita tidak bersuara apa-apa, maka kita sama seperti pembuat peraturan tadi.

Tugas kita, buka mulut. Beritahu mereka apa yang betulnya. Sekurangnya kita dah jalankan kerja kita. Bersuaralah menentang kezaliman. Kerana Allah tak tanya hasilnya, Allah tanya apa yang kita dah lakukan.

7. Terjemahan ayat ke tujuh. - Dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa:" Susukanlah dia; dalam pada itu, jika engkau takutkan sesuatu bahaya mengenainya (dari angkara Firaun), maka (letakkanlah dia di dalam peti dan) lepaskanlah dia ke laut; dan janganlah engkau merasa bimbang dan jangan pula berdukacita; sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu, dan Kami akan melantiknya menjadi salah seorang dari Rasul-rasul Kami.

Ada dua pendapat para ulama tentang bagaimana Yukabid mendapat ilham. Pertama melalui kedatangan Jibril. Kedua melalui mimpi. Apa perkhabaran yang Yukabid terima?

a) Susukanlah Musa.

b) Tenang.

c) Jika rasa sangat takut, carilah kotak dan lepaskan di Nil.

d) Jangan risau benda yang dah berlaku dan akan berlaku.

e) Buat sahaja perintah Allah.

Perkataan “Inna” dalam ayat ini membawa maksud Allah membawa khabar gembira buat Yukabid. Apa khabarnya?

a) Allah akan kembalikan Musa ke tangannya.

b) Allah akan jadikan Musa seorang Rasul.

Maka Yukabid pun menyusukan Musa dengan tenang sehinggalah dia rasa takut bila ada tentera-tentera mula masuk ke kawasan rumahnya. Kenapa kena susukan dulu? Kenapa kena tenang?

Yukabid kena susukan dulu Musa supaya Musa dapat kenal pasti susu ibunya nanti. Yukabid kena tenang supaya emosi Musa juga tenang. Yukabid reda dengan perancangan Allah. Dia ikut sahaja apa yang Allah suruh.

Dalam hatinya, hanya Allah saja yang tahu betapa dia risaukan Musa.

Yukabid menyediakan kotak , lalu dimasukkan Musa ke dalamnya dan dilepaskan ke Sungai Nil.

Debaran Yukabid melepaskan Musa ke dalam sungai tidak pernah berakhir.

8. Terjemahan ayat kelapan : Setelah itu dia dipungut oleh orang-orang Firaun; kesudahannya dia akan menjadi musuh dan menyebabkan dukacita bagi mereka; sesungguhnya Firaun dan Haman serta orang-orangnya adalah golongan yang bersalah.

Saat Musa dilepaskan ke sungai Nil itulah telah bermula rencana Allah untuk memusnahkan kerajaan Firaun.

Saat Musa diterima masuk ke Istana Firaun itulah, Firaun tidak pernah menyangka bahawa Allah telah merencanakan untuk Penasihat Kanan Firaun masuk Islam, Asiah masuk Islam dan 70 Ahli Sihir Firaun masuk Islam.

9. Terjemahan ayat kesembilan - Dan (ketika melihat kanak-kanak itu) berkatalah isteri Firaun: "(Semoga ia menjadi) cahaya mata bagiku dan bagimu; janganlah kamu membunuhnya; mudah-mudahan ia berguna kepada kita, atau kita jadikan dia anak". Padahal mereka tidak menyedari (kesudahannya).

Rasa simpati yang Allah izinkan masuk ke dalam jiwa Asiah itulah yang membawa masuk Musa ke dalam keluarga Firaun dan menjadi anak kesayangan.

Dan atas rasa simpati itulah Firaun tanpa sedar ianya yang akan membawa kepada kehancuran Firaun sendiri.

Dan dengan bermula dari simpati itulah Asiah akhirnya berjuang demi akidah dan imannya. 

Di mana kita pada Kisah Asiah ini?

( Ini dari hasil refleksi sendiri, ustaz tak ada cakap macam ni, tapi masa ustaz cerita, ini yang berlegar dalam kepala)

- Adakah mampu kita menyayangi anak seperti mana Asiah menyayangi Musa.

- Adakah mampu kita jadi seyakin Asiah mempertahankan akidah dan iman kita sedangkan suaminya adalah Firaun.

- Seorang isteri tidak perlu mematuhi suami yang derhaka kepada Allah. Jagalah iman dan akidah kita, perjuangkan syurga kita seperti mana Asiah perjuangkan syurganya.

- Tanya pada diri, di manakah kita?

- Bersyukurlah bila ada suami  yang menegur tentang aurat kita, tentang solat kita, tentang puasa kita, tentang ibadah kita, tentang duit bulanan rumah, tentang anak-anak. Bersyukurlah.

- Bila ada kekhilafan suami sikit-sikit tentang cara picit ubat gigi ke, baju tak bersidai ke, tuala bergumpal ke, tak pandai kemas ke, bersyukurlah kerana dia tidak berperangai seperti Firaun.

- Bersyukurlah kalau masih ada suami yang cakna tentang masa depan akhirat kita.

10. Terjemahan ayat kesepuluh - Dan (sepeninggalannya) menjadilah hati ibu Musa kosong; sesungguhnya ia nyaris-nyaris menyatakan perihal anaknya itu dengan berterus-terang jika tidaklah Kami kuatkan hatinya (dengan perasaan sabar dan tenang tenteram), supaya tetaplah ia dari orang-orang yang percaya (akan janji Allah).

a) Yukabid juga manusia biasa seperti kita. Ibu ini dah tak kuat menahan rindu dan risaunya. Ada waktu imannya naik, ada waktu imannya turun. Dalam hatinya tiada perkara lain selain Musa. Hampir sahaja dia meluahkan perasaan risaunya kepada orang lain, tetapi Allah kuatkan iman dan hatinya untuk terus berdiam diri.

b) Bila iman kita kuat, datanglah sekuat mana stress dan ujian kepada kita itu, kita akan terus meluah kepada Allah.

c) Ada perbezaan antara meluah untuk dapatkan bantuan dan meluah untuk sekadar meluahkan perasaan.

d) Yukabid juga meluah untuk mendapatkan bantuan. Kepada siapa dia dapatkan bantuan? Kepada anak sulongnya iaitu Maryam.

Dimana kita pada babak ini?

Renungi diri kita. Apa yang kita lakukan kalau kita ada masalah. Meluah kepada Allah atau meluah kepada manusia.

Bila mana kita meluah kepada manusia dahulu berbanding Allah, semak semula iman kita.

Bila mana kita lebih rela meluah di media social, untuk sekadar meluah perasaan, semak semula kebergantungan kita kepada Allah.

Ada perbezaan besar antara meluah untuk mencari penyelesaian dan meluah untuk sekadar luahan perasaan. Fikirkan. Di mana kita?

11. Terjemahan ayat kesebelas - Dan berkatalah ia kepada kakak Musa: "Pergilah cari khabar beritanya". (Maka pergilah ia) lalu dilihatnya dari jauh sedang orang ramai tidak menyedarinya.

a) Perkahwinan Yukabid dan Imran , mereka dapat tiga orang anak iaitu, Maryam, Harun dan Musa.

Jangan keliru dengan Maryam Ibu Isa ya. Lain. Kisah ini kisah Nabi Musa.

b) Jadi, Yukabid minta bantuan dari Maryam untuk cari perkhabaran tentang adiknya Musa.

c) Ada tiga ciri Maryam yang perlu anak perempuan kita ada. Apa dia? Ada 3K.

K – Ketaatan. – Maryam taat , tanpa banyak soal dia terus pergi mencari khabar tentang Musa.

K- Keberanian – Maryam berani untuk menghendap perjalanan kotak Musa yang masuk ke perkarangan istana Firaun.

K- Kebijaksanaan – Maryam yang bijaksana ini mengikut perjalanan kotak Musa ke  Istana Firaun sambil berpura-pura mengutip sampah di jalanan agar perjalanannya itu tidak dapat di kesan oleh tentera-tentera Firaun.

Dimana kita pada babak ini?

Adakah kita telah menjadi anak setaat Maryam kepada ibunya.

Adakah anak perempuan kita telah dididik setaat Maryam kepada ibunya.

Adakah anak perempuan kita boleh faham arahan ibunya dan buat lebih dari arahan ibunya seperti Maryam.

Adakah kita ada ciri-ciri Yukabid dalam mendidik anak-anaknya? Renungkan.

12. Terjemahan ayat kedua belas - Dan Kami jadikan dia dari mulanya enggan menyusu kepada perempuan-perempuan yang hendak menyusukannya; (melihatkan halnya itu), kakaknya berkata: "Mahukah, aku tunjukkan kamu kepada penduduk sebuah rumah yang dapat memeliharanya untuk kamu, serta mereka tulus ikhlas kepadanya?"

a) Di istana Firaun itu, Musa mula menangis kelaparan. Asiah dan Firaun bergegas mencari ibu susuan untuk Musa.

b) Lalu dibuat pengumuman. “Sesiapa yang boleh menyusukan bayi, silalah beratur di Istana Firaun,”

c) Maka, berduyun-duyunlah wanita yang pergi beratur untuk menyusukan anak kesayangan Firaun dan Asiah ini. Tetapi semua tidak diterima oleh Musa.

d) Maryam juga turut sama beratur sehinggalah tiba kepada gilirannya.

e) Kata Maryam kepada mereka "Mahukah kalian, aku tunjukkan kamu kepada penduduk sebuah rumah yang dapat memeliharanya untuk kamu, serta mereka tulus ikhlas kepadanya?"

f) Asiah dan Firaun pun tanpa banyak tanya, bersetuju sahaja asalkan Musa tidak kelaparan lagi.

13. Terjemahan ayat ketiga belas - Maka (dengan jalan itu) Kami kembalikan dia kepada ibunya supaya tenang tenteram hatinya dan tidak berdukacita (disebabkan bercerai dengannya); dan supaya ia mengetahui bahawa janji Allah (untuk menyelamatkannya) adalah benar; akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (yang demikian itu).

a) Maka, Musa dikembalikan semula kepada Yukabid untuk disusukan. Dah nampak kenapa Allah minta Yukabid susukan Musa dahulu? Supaya Musa dapat kenal bau dan susu ibunya sendiri.

b) Betapa Maryam sangat faham jiwa ibunya, dengan bijaksana dia berjaya  membawa pulang adiknya itu kepada ibunya semula tanpa disyak oleh Firaun dan tenteranya bahawa mereka sebenarnya adalah satu keluarga. Walaupun ibunya hanya suruh cari khabar sahaja. Bukan suruh bawa balik Musa ke tangannya. Nampak tak kebijaksanaan kakak Musa ini. Masya Allah.

14. Terjemahan ayat keempat belas - Dan ketika Musa sampai ke peringkat umurnya yang cukup kekuatannya dan sempurna, Kami beri kepadanya kebijaksanaan serta ilmu pengetahuan; dan demikian Kami membalas orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.

Kehidupan 30 tahun Musa di Istana Firaun, Allah telah melengkapkan diri Musa dengan pelbagai ilmu pengetahuan seperti menguasai Bahasa Mesir, ilmu pembinaan bangunan, ilmu astronomi dan ilmu politik Mesir dan Negara sekitarnya ketika itu. Musa juga mempunyai kekuatan fizikal yang bukan calang-calang. Dia mempunyai tubuh badan yang tegap dan tumbukan buku lima yang padu.

Di mana kita pada babak ini?

a) Ilmu dunia dan ilmu agama tidak dapat dipisahkan.

b) Allah telah mempersiapkan Musa dengan ilmu pengetahuan sebelum dia bersedia sepenuhnya menjadi Rasul agar dia boleh berdiri di hadapan FIraun dan konco-konconya tanpa dipertikaikan oleh mereka sekalipun.

15. Terjemahan ayat ke lima belas - Dan masuklah ia ke bandar (Mesir) dalam masa penduduknya tidak menyedarinya, lalu didapatinya di situ dua orang lelaki sedang berkelahi, - seorang dari golongannya sendiri dan yang seorang lagi dari pihak musuhnya. Maka orang yang dari golongannya meminta tolong kepadanya melawan orang yang dari pihak musuhnya; Musa pun menumbuknya lalu menyebabkan orang itu mati. (pada saat itu) Musa berkata: "Ini adalah dari kerja Syaitan, sesungguhnya Syaitan itu musuh yang menyesatkan, yang nyata (angkaranya) ".

Ketika ini Musa tertumbuk pegawai Polis Firaun untuk meleraikan pergaduhan antara seorang Bani Israel dan polis tersebut. Hanya dengan sekali tumbukan sahaja, polis tersebut telah mati. Nabi Musa jadi takut.

16. Terjemahan ayat ke enam belas - Ia merayu (dengan sesalnya): "Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menganiaya diri sendiri; oleh itu ampunkanlah - apalah jua kiranya - akan dosaku". (Maka Allah Taala menerima taubatnya) lalu mengampunkan dosanya; sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Musa terus berdoa memohon keampunan kepada Allah. Dia tak kembali ke istana Firaun. Musa rasa bersalah dan dia tahu dia takkan mampu sembunyikan kesilapan dirinya.

17. Terjemahan ayat ke tujuh belas - Ia merayu lagi: "Wahai Tuhanku, demi nikmat-nikmat yang Engkau kurniakan kepadaku, (peliharalah daku) supaya aku tidak akan menjadi penyokong kepada golongan yang bersalah"

Musa berterusan memohon bantuan dari Allah. Dia berdoa agar dilindungi dari menjadi penyokong orang yang salah.

18. Terjemahan ayat ke lapan belas - Semenjak itu, tinggalah ia di bandar (Mesir) dalam keadaan cemas sambil memerhatikan (berita mengenai dirinya), maka tiba-tiba orang yang meminta pertolongan kepadanya semalam, memanggil meminta pertolongannya lagi. Musa berkata kepadanya: "Sesungguhnya engkau ini orang yang nyata sesatnya!"

Musa bersembunyi di sekitar Mesir. Dia takut tentera Firaun akan terjumpa dia. Sedang dia menyelinap di jalan-jalan Mesir itu, berlaku lagi satu pergaduhan antara seorang Bani Israel dan anggota polis lain.

Rupanya lelaki Israel yang bergaduh itu adalah lelaki yang sama bergaduh dengan polis semalam. Musa cuba untuk tidak terlibat lagi dalam meleraikan pergaduhan tersebut.

Tiba-tiba lelaki itu menjerit, “Musa!! Tolong aku!”

Suasana mula menjadi kecoh. Polis-polis Firaun mula terpinga-pinga kenapa Musa, anak Firaun dan Asiah ini membantu Bani Israel.

Musa berkata kepada lelaki Bani Israel itu, “Engkau ni, kenapa provoke Polis Firaun, engkau yang cari pasal,”

Kesilapan Musa pada kejadian pergaduhan pertama ialah Musa terlalu awal membuat kesimpulan dan terus terjebak dengan pergaduhan tersebut tanpa mengetahui hujung pangkalnya.

Di mana kita pada babak ini?

Kalau kita dah tahu orang itu memang zalim, tak perlu provoke dengan kenyataan yang membuka ruang pergaduhan.

19. Terjemahan ayat ke Sembilan belas - Maka ketika ia bersedia hendak menumbuk orang yang menjadi musuh bagi mereka berdua berkatalah orang itu: "Wahai Musa, adakah engkau hendak membunuhku sebagaimana engkau membunuh satu jiwa semalam? Sebenarnya engkau hanyalah hendak menjadi seorang yang kejam di bumi, dan tidaklah engkau hendak menjadi seorang pendamai".

TIba-tiba ada salah seorang polis Firaun bersuara, “Hei Musa, kau nak bunuh aku macam kau bunuh orang semalam ke?”

Motivasi apa Allah nak beri kepada Rasulullah melalui babak ini?

Allah nak beritahu kepada Rasulullah bahawa Musa perlu berhadapan dengan kes pembunuhan tak sengaja yang dia lakukan sebelum dia boleh ajak Firaun dan umatnya menyembah Allah. Sedangkan Rasulullah tak ada buat kes dengan Kaum Quraisy pun.

Nabi Musa boleh memilih untuk putus asa berdakwah kerana dia ada kes bunuh tanpa sengaja ini. Tapi Allah tetap memilih Musa.

Musa juga perlu mengajak Firaun yang juga bapa angkatnya, orang yang telah membesarkan dia selama 30-40 tahun itu. Situasi Musa yang Allah ceritakan kepada Rasulullah ini, memberi motivasi kepada Rasullullah dan para sahabat.

20. Terjemahan ayat ke dua puluh - Dan datanglah seorang lelaki dari hujung bandar itu dengan berlari, (lalu menyampaikan berita) dengan berkata: "Wahai Musa, sesungguhnya pegawai-pegawai Firaun sedang mengadakan pakatan terhadapmu, mereka hendak membunuhmu; oleh itu pergilah dari sini, sesungguhnya aku adalah pemberi nasihat secara ikhlas kepadamu".

Tiba-tiba datang seorang lelaki dari hujung kota (babak ini memang menunjukkan Istana Firaun itu bukan dalam Bandar, ianya di hujung, sebab Firaun sangat takut dengan pemberontakan rakyat yang tak suka kezaliman dia).

Lelaki itu berjumpa dengan Musa di satu tempat yang hanya Musa dan dia sahaja yang tahu. Inilah BFF Musa di dalam Istana Firaun.

Kenapa dia nak jumpa? Dia nak beritahu Musa yang Firaun dan konconya dah bersepakat hendak bunuh Musa.

"Jadi, keluarlah sekarang dari Mesir. Ini nasihat aku sebagai kawan." kata kawannya itu.

Nampak tak usaha kawan Musa ini keluar dari istana segera selepas dapat tahu kata putus dari Firaun nak bunuh Musa. Dia perlu segera beritahu Musa sebelum tentera Firaun yang lain jumpa Musa dulu.

Inilah sebab Allah takdirkan Musa perlu ada kawan dalam Politik dan Kerajaan Mesir, supaya kawan baiknya ini boleh beritahu apa perkembangan yang berlaku dalam istana sepanjang Musa jadi pelarian di Mesir.

21. Terjemahan ayat ke dua puluh satu - Musa pun keluarlah dari negeri itu dalam keadaan cemas sambil memerhatikan (berita mengenai dirinya) serta berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhanku, selamatkanlah daku dari kaum yang zalim "

Maka Musa dengan sehelai sepinggang tanpa kuda dan apa-apa berlari keluar dari Mesir di padang pasir sendirian. Dia terus berdoa kepada Allah tanpa putus. Inilah salah satu tanda Allah dah ampunkan dosa Musa.

Dia sendirian di padang pasir. Dia tak tahu nak menuju ke mana.

22. Terjemahan ayat ke dua puluh dua - Dan setelah ia (meninggalkan Mesir dalam perjalanan) menuju ke negeri Madyan, berdoalah ia dengan berkata: "Mudah-mudahan Tuhanku menunjukkan jalan yang benar kepadaku,".

“Ya Allah, tunjukkan aku jalan, aku tak tahu ke mana,” kata Musa.

Motivasi apa yang Allah nak beri kepada Rasulullah s.a.w melalui kisah Musa ini?

Allah nak beritahu kepada Nabi Muhammad bahawa ketika Musa keluar dari Mesir, dia berseorangan tanpa sesiapa. Sedangkan Rasulullah ditemani oleh Abu Bakar ketika mereka berhijrah ke Madinah.

Dalam perjalanan itu Musa sampai ke Madyan.

Kenapa Allah letakkan Madyan dalam ayat ini?

Sebab Allah tahu Musa tahu tentang Madyan sebab Musa sangat arif tentang ilmu geografi, astronomi dan politik Madyan. Madyan adalah sebuah negeri yang penduduknya adalah Muslim ketika itu. Jauhnya Madyan ini dari Mesir ketika itu ialah sejauh 300-400 km.

Bayangkan Musa berjalan kaki sambil berlari di padang pasir takut dikejar tentera Firaun menuju ke Madyan.

Madyan ini adalah Madyan ke dua berada di Utara Arab Saudi. Madyan yang pertama telah dimusnahkan iaitu ketika zaman Nabi Syuaib.

23. Terjemahan ayat ke dua puluh tiga - Dan ketika dia sampai di telaga air negeri Madyan, ia dapati di situ sekumpulan orang-orang lelaki sedang memberi minum (binatang ternak masing-masing), dan ia juga dapati di sebelah mereka dua perempuan yang sedang menahan kambing-kambingnya. dia bertanya: "Apa hal kamu berdua?" Mereka menjawab: "Kami tidak memberi minum (kambing-kambing kami) sehingga pengembala-pengembala itu membawa balik binatang ternak masing-masing; dan bapa kami seorang yang terlalu tua umurnya ".

Setibanya Musa di sebuah tempat sumber air besar di Madyan, dia duduk berteduh dan rehat di bawah sepohon pokok. Ketika ini dia melihat dua situasi di situ.

a) Ada ramai lelaki yang sibuk memberi kambing mereka air minuman di situ tanpa menghiraukan orang lain.

b) Ada dua perempuan yang sedang menghalang kambing mereka dari pergi minum di sumber air itu.

Musa tak boleh lihat 2 wanita ini diperlakukan begini oleh lelaki-lelaki tersebut. Tak ada seorang lelaki pun membantu dua wanita ini. Musa yang masih letih dan penat berjalan sejauh 300-400km dari Mesir tadi ini bangun lalu menuju ke arah 2 wanita tadi berdiri.

Musa ini bersifat kemanusiaan lebih dari diri dia sendiri.

“Apa yang tak kena?” Musa terus bertanyakan masalah mereka. Tanpa ada perbualan biasa-biasa.

2 wanita ini pula bukan wanita sembarangan. Mereka tahu batas pergaulan dan menjaga ikhtilat mereka dengan lelaki.

“Kami tidak akan ambil air selagi mereka tak selesai,” balasnya ringkas.

Dimana kita pada babak ini?

Sudah kah kita menjaga ikhtilat kita dengan lelaki ajnabi?

Adakah anak gadis kita terdidik dengan menjaga ikhtilat mereka?

24. Terjemahan ayat ke dua puluh empat - Maka Musa pun memberi minum kepada binatang-binatang ternak mereka, kemudian ia pergi ke tempat teduh lalu berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku sangat berhajat kepada sebarang rezeki pemberian yang Engkau berikan".

Musa terus mengambil tali kambing dan beri kambing mereka minum dan bawa semula kambing kepada 2 wanita itu setelah selesai.

Lalu berdoa kepada Allah, “Wahai Allah, aku sangat berhajat kepada sebarang rezeki yang engkau berikan,”

Ustaz ada pesan, setiap doa dalam Quran ini, Allah dah pernah makbulkan. Ambillah doa orang yang Allah dah declare doa mereka ini mustajab.

Kita semua pernah berada dalam situasi Musa.

Musa yang kehilangan segalanya, berjauhan dari ibu dan keluarganya, jauh dari kawan-kawannya, hilang kerjanya, hilang tempat tinggalnya.

Di mana kita dalam babak Musa kehilangan segalanya ini?

Di mana kebergantungan kita kepada Allah pada saat kehilangan itu?

Masya Allah.

25. Terjemahan ayat ke dua puluh lima - Kemudian salah seorang dari perempuan dua beradik itu datang mendapatkannya dengan berjalan dalam keadaan tersipu-sipu sambil berkata:" Sebenarnya bapaku menjemputmu untuk membalas budimu memberi minum binatang ternak kami". Maka ketika Musa datang mendapatkannya dan menceritakan kepadanya kisah-kisah kejadian yang berlaku (mengenai dirinya) berkatalah orang tua itu kepadanya: "Janganlah engkau bimbang, engkau telah selamat dari kaum yang zalim itu ".

Musa mendapat jemputan dari ayah 2 wanita tadi. Allah telah menetapkan Musa menerima jemputan ayah kepada wanita tadi lalu Musa telah mendapat ganti kepada kehilangannya.

Musa mendapat :

a) Kediaman.

b) Kerjaya.

c) Keluarga.

Musa juga bercerita kepada ayah wanita tadi yang juga Sheikh besar di Madyan ketika itu tentang kisah-kisah dirinya yang berlaku di Mesir. Ini lah sebab utama nama Surah ini diberi nama Al Qasas iaitu Kisah-Kisah.

Sheikh memberi jaminan akan keselamatan Musa di situ.

26. Terjemahan ayat ke dua puluh enam - Salah seorang di antara perempuan yang berdua itu berkata: "Wahai ayah, ambilah dia memjadi orang upahan (mengembala kambing kita), sesungguhnya sebaik-baik orang yang ayah ambil bekerja ialah orang yang kuat, lagi amanah".

Ketika Sheikh dan Musa berbual, anak perempuan ini dengar. Lalu ketika ayahnya bersendirian tanpa Musa, anaknya mencadangkan agar ambil Musa sebagai pekerja. Sebab Musa ada dua kualiti yang diperlukan sebagai pekerja.

Inilah kualiti yang perlu ada pada pekerja-pekerja. Apa dia?

a) Kuat.

b) Amanah.

27. Terjemahan ayat ke dua puluh tujuh - Bapa perempuan itu berkata (kepada Musa): "Aku hendak mengahwinkanmu dengan salah seorang dari dua anak perempuanku ini, dengan syarat bahawa engkau bekerja denganku selama delapan tahun; dalam pada itu, jika engkau genapkan menjadi sepuluh tahun, maka yang demikian itu adalah dari kerelaanmu sendiri. Dan (ingatlah) aku tidak bertujuan hendak menyusahkanmu; engkau akan dapati aku Insya Allah, dari orang-orang yang baik layanannya".

Ketika menimbangkan cadangan anak perempuannya itu, Sheikh itu memutuskan untuk mengahwinkan mereka.

Watak seorang ayah ini sangat memahami niat anak perempuannya. Mana dia boleh mengambil Musa berkerja tanpa menyediakan tempat tinggal.

Takkan Musa mahu duduk di rumah mereka bersama dua anak gadis itu.

Jadi, Sheikh mengahwinkan mereka dengan syarat Musa berkerja sebagai penggembala kambing selama 8 hingga 10 tahun bergantung pada kerelaan Musa.

Dalam ayat ini juga menjadi satu bukti bahawa penduduk Madyan adalah Muslim.

Perhatikan perkataan حِجَجٍ. Ia bermaksud tahun. Perkataan asalnya ialah Haj. Ianya menunjukkan kontrak Sheikh dan Musa 8-10 tahun itu dikira mengikut 8-10 kali musim Haji. Ini menunjukkan penduduk Madyan menunaikan musim haji.

Dan inilah rencana Allah untuk Musa sebenarnya agar dia menjalani pendidikan Emotional dan Spiritual di Madyan setelah dia berjaya mendapat  pendidikan physical dan kebijaksanaan di dalam Istana Firaun.

Kenapa perlunya Musa menjadi penggembala kambing selama 10 tahun?

1. Perjuangan Musa tak berakhir dengan kematian Firaun. Masih ada perjuangan yang lebih besar dari Firaun.

2. Bani Israel adalah kaum yang sangat degil dan tak mahu dengar cakap Musa.

Sebab itu Musa perlukan proses belajar untuk membimbing Bani Israel.

10 tahun Musa ditugaskan untuk jadi penggembala kambing, apa yang dia belajar?

1. Path Finding. Penggembala kambing perlu tahu bawa kambing ke arah padang rumput yang tidak bertuan atau padang rumput kita sendiri. Sama seperti para Rasul akan menentukan dan menunjuk jalan destinasi akhir kaumnya ialah Akhirat.

2. Directing. Penggembala kambing perlu tahu beri arahan kepada kambing. Rasul juga perlu beri arahan kepada kaumnya untuk ikut apa yang Allah suruh.

3. Controlling. Penggembala kambing perlu tahu mengawal pergerakan kambing. Rasul juga perlu belajar mengawal kaum dan umatnya agar tidak tersasar dari jalan Allah.

4. Protecting. Penggembala kambing juga perlu melindungi kambing dari musuhnya iaitu serigala. Rasul juga perlu melindungi umatnya dari musuh iaitu Syaitan. Musuh nyata kita.

5. Reflecting. Penggembala kambing perlu meneliti dan memerhati setiap perjalanan mereka pada hari itu sebagai panduan hari-hari berikutnya. Rasul juga perlu meneliti dan memerhati setiap perkara yang berlaku kepada umat dan kaumnya sebagai panduan untuknya memandu mereka menuju destinasi akhir iaitu akhirat.

Kisah Musa dan Khidir sewaktu perjalanan mereka, yang seakan ianya adalah kehidupan Musa dari kecil hingga ke Madyan.

1. Kisah Perahu yang Khidir pecahkan sebab ada raja zalim di hujung sana mahu merampas perahu yang masih elok dan cantik. Khidir tidak pecahkan sampai tenggelam. Khidir hanya mencacatkannya sahaja. Kerana Khidir tahu pemilik perahu itu sangat miskin, jika perahu itu dirampas, maka hilanglah punca rezekinya.

a) Musa diletakkan di dalam kotak kayu dan dihanyutkan ke Sungai Nil kemudian masuk kedalam keluarga Firaun yang zalim. Di mana logiknya seorang ibu tegar menghanyutkan anaknya ke dalam sungai tanpa tahu ke mana perginya arus itu? Itulah rencana Allah. Allah hanya minta Yukabid yakin sahaja kepada perintah Allah.

2. Kisah Khidir membunuh anak kecil asbab Khidir tahu pada masa akan datang anak itu akan menjadi seorang yang sangat zalim dan menyeksa kedua ibu bapanya.

a) Musa terbunuh seorang polis Firaun yang zalim sehingga memaksa Musa lari ke Madyan.

3. Kisah Khidir bantu membetulkan rumah yang hampir roboh yang rumah itu rupanya milik seorang yang soleh dan memiliki 2 anak yatim. Di rumah itu ada harta untuk mereka warisi. Kalau tidak ditutup, jiran-jiran mereka akan ambil.

a) Di Madyan, Allah temukan Musa dengan seorang Sheikh yang memiliki 2 orang puteri. 10 tahun di Madyan dan dia berkeluarga di sana.

Ada persamaan menarik mengenai kisah Nabi Yusuf dan Nabi Musa.

Nabi Yusuf .

a) Bermula dengan babak di dalam telaga buta yang ada air.

b) Ayahnya minta dia agar jangan ceritakan mimpi nya kepada adik beradik nya.

c) Ayahnya kata, janganlah ikut adik beradik kamu masuk hutan, ayah risaukan ada serigala.

Ada kemungkinan Nabi Yaakub tahu pasti ada serigala di kalangan anak-anaknya itu, selain dari serigala yang betul di hutan itu.

d) Dia di humban ke dalam perigi dan diambil oleh menteri Kewangan Mesir.

e) Akhirnya Yusuf jadi pemangku Raja Mesir ketika itu.

Kisah Yusuf ini, ustaz akan kupas pada Seminar Kisah Yusuf pada masa akan datang.

Nabi Musa.

a) Bermula dengan babak di hanyut di Sungai Nil.

b) Ibu lakukan perintah Allah untuk hanyutkan Musa.

c) Bermula detik Musa dihanyutkan itulah bermulalah perjalanan kehancuran kerajaan Firaun.

d) Penasihat kanan Firaun masuk Islam.

e) Asiah masuk Islam.

f) 70 orang Ahli Sihir Firaun masuk Islam.

g) Nabi Musa hidupnya penuh sebagai Murabbi kepada Bani Israel ketika itu.

Mudahan kalian dapatlah sedikit manfaat dari perkongsian nota Seminar Kisah Musa ini. Dengarkan versi Audio Ustaz Shaari di Facebook Rumah Ngaji Johor.

Doa di bawah adalah doa Musa ketika baru sampai di Madyan setelah berlari 300-400km dari Mesir. Dia sangat mengharapkan bantuan Allah ketika itu.

Amalkanlah kerana kita juga sentiasa mengharapkan bantuan dan rahmatAllah. 

#RumahNgajiJohor

#UstazShaari

#KisahMusa

Comments