Mental, Perubatan dan al Quran.

 


Penghujung 2018 menjadi saksi aku melalui ketentuan yang Allah telah takdirkan. Satu perkara yang sama sekali aku tidak menyangka ianya terjadi kepada aku. Satu perkara yang selalu aku hanya saksikan, aku dengar dan bantu dari kejadian yang berlaku kepada orang lain iaitu pesakit atau mereka yang datang ke hospital.

Kejadian itu menjadi asbab kepada aku mengalami satu episod suram dalam hidup. Perkara yang selama ini aku suka buat, aku abaikan. Anak menangis, aku abaikan. Anak perlukan perhatian, aku abaikan. Tugasan rumah , aku biarkan. Hatta pernah terlintas di hati, “kalaulah aku tidak kerja, aku tidak sambung belajar, pasti kejadian ini tidak berlaku kepada aku. Sudah pasti anak aku selamat..”

Nauzubillah. Astaghfirullah. Astaghfirullah. Ampunkan aku ya Allah.

Peristiwa dan perasaan begitu berlarutan, aku menangis berhari-hari. Berbulan lamanya aku membiarkan emosi ini menguasai diri. Suami menjadi peneman dan pendengar setia hampir setiap hari. Acara keluarga banyak yang aku tidak hadiri, kerana aku ingin menyelamatkan jiwa hampir mati. Tidak mahu lagi menyesakkan dada dengan membiarkan kata-kata mereka masuk ke dalam kepala. Mereka tak tahu apa yang aku simpankan dalam hati , mereka tak tahu apa yang mereka ucapkan mampu membuatkan satu jiwa takkan mampu bangkit kembali.

“Kalau anak-anak tak ada, pasti aku tak jadi begini..”

Itulah lintasan  yang mengejutkan. Ya Allah. Aku pantas beristighfar. Aku berlari peluk anak-anak. Ketika itu Harraz baru berusia 7 bulan.

Sebagai seorang jururawat ketika itu, aku tahu apa perubahan fisiologi otak aku sedang alami, symptom – symptom yang aku alami menunjukkan ada sesuatu yang serius sedang berlaku. Cuma, aku membiarkannya dengan lama hingga badan tidak mampu menanggungnya. Ketika itulah Dass Test dilakukan buat kali kedua, dengan keputusan yang sangat mengejutkan.

Aku mesej kawan yang merupakan seorang doktor ketika itu, dia beri pilihan, dapatkan rawatan klinikal psikologi atau mahu cuba cara sendiri memandangkan dia tahu aku sedar aku perlu berubah, aku tahu di mana punca pencetus kepada kejadian ini.

Aku memilih untuk selesaikan cara sendiri, dan aku janji aku akan dapatkan rawatan pemulihan klinikal jika keadaan bertambah teruk.

Alhamdulillah. Aku tidak berada pada tahap ini pada tahun 2021 tanpa bantuan dari Allah. Segala pilihan yang aku lakukan, aku sedar kesan dan akibatnya.



***

Kesihatan mental. Kenapa penting untuk diberi perhatian? Bagaimana melihat kesihatan mental dari panduan Al Quran dan Al Sunnah?  


1. Kita semua mencari tujuan hidup. Tanpa tujuan hidup, manusia akan meraba-raba dalam kegelapan dunia tanpa arah tuju.

Ibn Hazm, seorang cendekiawan Islam terkenal dari Andalusia berkata,“ Saya mencari matlamat bersama dalam kalangan manusia, yang mana kesemua bersetuju untuk mencapai kecemerlangan, namun akhirnya saya tidak menemui apa apa selain dari kegelisahan berpanjangan dan tidak disenangi pula oleh orang lain.”

Perkara begini berterusan hingga ke hari ini. Berterusan dan berpanjangan kita mencari makna kecemerlangan dalam hidup. Setiap dari kita punya definasi kecemerlangan berbeza dari perspektif dunia. Sedangkan dalam Al Quran, Allah sudah tunjukkan definisi kejayaan menurut panduan Quran.

Sepertimana yang disebutkan dalam surah AL Baqarah ayat 1 hingga 5.

Alif Lam Mim.

Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa;

Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

Dan juga orang-orang yang beriman kepada Kitab "Al-Quran" yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad), dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin akan (adanya) hari akhirat (dengan sepenuhnya).

Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang berjaya.


Kemajuan , kemegahan, kekayaan, populariti tidak menjamin kebahagiaan. Walaupun sebilangan besar mengatakan mereka bahagia dengan kemajuan yang mereka rasa, mereka bahagia dengan kebahagiaan yang mereka cipta, tetapi di hujung perjalanan itu mereka temui kesedihan yang tiada siapa mampu isi kelompongan itu.

Faktor utama yang menjelaskan kepelbagaian definisi “berjaya” ini ialah kemampuan dan keupayaan mereka mencari dan mencapai makna tujuan hidup. Mereka yang tahu erti dan tujuan mereka di atas dunia, pasti tidak akan berakhir dengan kesedihan di hujung hayat mereka.

Ramai selalu percaya bahawa kebahagiaan yang  dicipta dengan hiburan, kekayaan, harta benda, kemewahan dan limpahan rezeki berpanjangan membolehkan mereka melarikan diri dari perasaan gelisah dan kesedihan. Malangnya , itu semua hanya sementara. Kesedihan itu akan datang kembali selepas apa yang dikecapi itu berakhir. Sedih akan datang bila nyanyian tamat. Sedih akan muncul kembali bila makanan habis dimakan. Sedih akan muncul kembali bila tayangan filem tamat. Sedih akan muncul kembali bila duit sudah habis di tangan. Tak salah untuk meredakan sedikit emosi sedih, yang dikhuatirkan adalah pemikiran bahawa dengan harta, kemewahan, hiburan, makanan itulah yang akan menghilangkan kesedihan itu secara kekal.

Ibn Hazm berkata, “Apabila anda berfikir mendalam tentang semua urusan duniawi, anda akan mengalami kerugian. Renungan itu pasti membawa anda kepada pemahaman bahawa segalanya di dunia ini bersifat sementara.


Oleh itu, seseorang harus menyedari bahawa tujuan sebenar kita diciptakan , tujuan sebenar kita ada dan wujud atas muka bumi ini adalah untuk menuju kepada kehidupan yang lebih abadi.

Apa yang dikejar di dunia ini akan berakhir dengan kesedihan kerana semuanya sementara. Tidak ada jalan keluar dari kesedihan itu melainkan kita berusaha ke arah Tuhan yang menciptakan kita. Di situlah kita akan jumpa kebahagiaan yang tidak ternilai harganya.


Dalam satu kajian juga menyebutkan , Ibn Hazm menjelaskan tentang sifat sementara dunia ini akan membawa sesorang itu ke dalam krisis eksistential.

Apa itu ekstential? Fahaman atau fikiran tentang kewujudan, pembentukan diri manusia, sifat-sifat yang dan juga tentang kewujudan alam lalu dikaitkan dengan ketuhanan.
Cabang ini dipelopori oleh para ahli falsafah abad ke-19 dan ke-20 di Eropah, terutamanya paling menonjol oleh oleh Soren KierkegaadFriedrich Wilhelm Nietzsche dan Martin Buber. Apabila pemikiran ini tidak dilandaskan dengan pemahaman yang benar mengikut syariat, maka lahirlah fahaman Athies, dan ketidakpercayaan kepada hari akhirat, pembalasan, kerana akal tidak akan mampu menghadam perkara ghaib iaitu tentang konsep Tuhan. Lebih menakutkan apabila individu yang sedang berada dalam fasa kegalauan emosi, sedang bersedih, sedang berada di peringkat paling jatuh, mereka adalah individu yang lebih terjebak kepada fahaman sebegini.



Jika perasan, Rasulullah lebih awal mengajarkan kita tentang tauhid Rububiyah kepada Allah swt.
 
Konsep tauhid Rububiyyah kepada Allah inilah tauhid di mana kita jelas dan yakin, Iktikad secara pasti bahawa Allah satu-satunya Pencipta, Pemberi Rezeki, Yang menghidupkan dan mematikan serta yang mengurus keseluruhan urusan makhluk serta tiada sekutu baginya dalam perkara tersebut.

Landasan pemahaman kita dalam beragama menjadi paksi utama dalam keberjayaan kita di akhirat sana. Paling asas kita perlu sedar siapa yang menciptakan, mengatur, memberi rezeki, menghidupkan dan mematikan kita. Disitulah tertegaknya tauhid Rububiyyah kita.



2. Perbezaan tahap kemampuan individu untuk memproses peristiwa dalam kehidupan.

Ramai cenderung untuk bercakap tentang kesihatan mental dalam istilah biologi semata-mata. 100% tiada kaitan dengan Al Quran kata mereka.

Ya. Memang benar kesihatan mental itu melibatkan rembesan neurotransmitter di dalam otak yang kita boleh bahagikan kepada beberapa komponen antaranya Dopamine, Serotonin dan Noradrenaline.

Walaupun benar adanya penglibatan komponen ini dalam perubahan kesihatan mental, namun ia bukan satu-satunya komponen untuk menjelaskan keseluruhan keadaan itu. Psikologi moden telah mengakui adanya peranan aspek kerohanian di dalam kestabilan emosi jangka panjang kesihatan mental. Ingat, jangka panjang.

Pengambilan ubatan dan terapi luaran membantu mengurangkan kesan yang telah dialami, kerana rembesan neurotransmitter itu telah memberi kesan kepada individu, namun dengan penglibatan aspek kerohanian dalam tempoh jangka panjang, ianya membantu individu terbabit untuk tidak bergantung sepenuhnya kepada perubatan dan terapi luaran itu lagi.

Dr. Robert Emmons, seorang penyelidik terkemuka dalam psikologi kerohanian, mencadangkan bahawa kerohanian harus dianggap sebagai jenis Multiple Intelligence manusia secara berasingan.

Ini bermakna, setiap dari kita pasti ada kecenderungan memegang satu konsep kerohanian, tetapi yang membezakan adalah sekuat mana pegangan kita kepada konsep kerohanian kita tadi. Sebagai muslim, sudah pasti pegangan kita adalah beriman kepada Qada’ dan Qadar Allah itu sendiri.

Kecerdasan rohani  bermaksud keupayaan seseorang untuk memproses dunia sekeiling mereka dan menemui maknanya. Dalam Islam, konsep ini melibatkan satu proses dipanggil Tadabbur Quran dan Tafakkur Alam. Proses di mana mereka akan melihat ayat-ayat Allah yang bergerak di depan mata. Sebagai contoh, apabila kita melihat rimbunan daun menghijau di pokok, kita akan melihat proses dedaunan itu tadi akan bertukar menjadi kuning dan layu lalu diterbangkan angin. Begitu juga dengan kehidupan manusia yang pasti ada saat kematiannya. Apabila seseorang cenderung untuk sensitive kepada perkara begini, secara tidak langsung ianya akan menguatkan keyakinan hati, inspirasi, keyakinan, rasa sykur dan ketekunan dalam mentaati perintah Allah.

Orang yang mempunyai kemampuan eksistential yang tidak terpandu dengan petunjuk Quran dan Sunnah sudah pasti akan cuba merungkai segala penemuan berlandaskan logic akal semata-mata, ini yang akan membawa individu ini ke lembah kerisauan yang bermaharajalela dalam diri kerana banyak persoalan yang tidak dapat dirungkai oleh akal fikiran manusia yang terbatas.

Diambil kenyataan ini dari satu jurnal ‘Journal of Family Practise’ (1992, muka surat 201-205), penulis membuat kesimpulan akhirnya dengan menyatakan bahawa, “Apabila sesuai, isu-isu rohani harus ditangani dalam penjagaan pesakit kerana mungkin mereka mempunyai kesan positif terhadap kesihatan dan tingkah laku, dan kami mengesyorkan agar model perubatan diperluaskan kepada biopsikososial-spiritual..”

Seperti mana yang telah diterangkan oleh Ibn al Qayyim dalam kitabnya Zaadul Maad, masa lalu tidak boleh diubah atau diperbetulkan dengan kesedihan, tetapi sebaliknya dengan keredaan, kesyukuran, kesabaran, keimanan kepada takdir dan pengakuan verbal yang semuanya berlaku oleh ketentuan Ilahi.

Beliau meneruskan penerangan tentang sabar dengan perbezaan 3 konotasi berbeza dari segi linguistic sabar itu sendiri.

1. Sabar itu adalah menahan diri.
2. Sabar itu adalah kekuatan.
3. Sabar itu adalah membina.

Beliau menerangkan sabar adalah kekuatan dari dalam diri sendiri yang membuatkan manusia bertindak dengan cara yang membawa manfaat kepada diri sendiri. Inilah yang dinamakan pengawalan diri.

Dr. Timothy J. Strauman telah lama mencadangkan bahawa kemurungan klinikal sebenarnya berpunca dari gangguan pada sistem  pengawalan diri.








3. Kemampuan memutuskan lintasan hati dan bisikan yang mengundang kemudaratan dari awal.

Ibnul Qayyim Al Jauziyyah dalam kitabnya (Fawaidul Fawaid) Meraih Faedah Ilmu muka surat 256 , beliau mengatakan lintasan hati dan bisikan itu mendorong kepada pemikiran, pemikiran mendorong kepada ingatan, ingatan mendorong kepada keinginan, keinginan mendorong kepada perbuatan yang nyata depan mata lalu perbuatan ini menguasai diri lalu dibiasakan. Oleh kerana itu, menghalau lintasan hati ini dari awal permulaan ia wujud dalam fikiran adalah lebih mudah dari memutuskannya setelah ia kuat dan terpasak dalam ingatan dan tindakan kita.

Namun, tidak semua mampu memutuskan bisikan dan lintasan hati yang telah menguasai di dalam tindakan dan pemikiran, di sinilah peranan perubatan bertindak untuk mengurangkan rembesan neurotransmitter yang mula ‘membanjiri’ otak. Setelah itu, barulah pelan tindakan lain boleh dinasihatkan kepada individu tersebut.




3. Panduan dari doa Rasulullah untuk menangani keresahan dan kemurungan.

“Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak kepada hamba lelakiMu, anak kepada hamba perempuanMu. Dahi ini dalam tanganMu. PenghakimanMu kepada aku terjamin dan keputusanMu mengenai aku adalah adil. Aku pohon kepadaMu dengan semua namaMu, yang ditunjukkan dalam Quran, yang diajar kepada ciptaanMu, atau yang disimpan di dalam pengetahuan ghaib iaitu Engkau untuk menjadikan Al Quran sebagai musim bunga dalam hatiku, cahaya dalam dadaku, dan penghapus kesedihan ku dan membebaskan aku dari kesusahanku.



Perkara utama yang perlu kita ketahui ialah keresahan dan kemurungan tidak dianggap sebagai petunjuk kepada penyakit mental. Melainkan beberapa kriteria klinikal lain tertentu telah dipenuhi.

Perasaan cemas, resah, risau dan murung itu boleh jadi menjadi satu mekanisma tindak balas respon badan kita kepada sesuatu perkara yang telah berlaku kepada kita dan sekeliling kita. Ianya berguna untuk kita melalui satu keadaan yang sukar.

Contoh : Aku risau anak aku jatuh dari kereta kalau dia keluarkan kepala semasa kereta bergerak. Kerisauan itu membuatkan kita bertindak untuk tutup tingkap kereta.  Itu kerisauan yang normal.

Anxiety atau kerisauan yang teramat sangat ini mempunyai beberapa kriteria lain, sebagai contoh kerisauan sampai ke tahap susah bernafas, berpeluh-peluh, rasa risau untuk perkara-perkara kecil dan beberapa perkara lain. (Kita tak akan bincangkan tentang itu dalam artikel ini)

Ketika artikel ini ditulis, aku memang dapat rasa pasti akan ada suara-suara mengkritik tentang ini. Maka, awal-awal aku akan nyatakan bahawa, terdapat keseimbangan halus yang perlu diambil dalam menangani isu kesihatan mental ini. Pegangan rohani yang kuat perlu seiring dengan keperluan komponen rawatan biologi jika individu tersebut memang memenuhi kriteria perlu mendapatkan rawatan perubatan secara klinikal.

Sebagaimana yang telah dikatakan oleh Ibn al Qayyim berabad-abad sebelum kehadiran psikiatrik moden lagi, beliau mengatakan, “Kategori kedua penyakit hati didasarkan kepada keadaan emosi seperti kebimbangan, kesedihan, kemurungan juga kemarahan. Jenis penyakit ini boleh dirawat secara semulajadi dengan merawat sebab kepada punca keadaan emosi itu berlaku atau dengan mengambil ubatan yang menghalang kepada punca tersebut. Dan ini adalah kerana hati telah diganggu oleh apa yang yang telah membahayakan tubuh dan sebaliknya.”

 

Kenyataan ini juga perlu dibaca bersama konteks yang bersesuaian dengan sifat akal manusia itu sendiri di mana akal ini sifatnya mudah teradaptasi, boleh berubah mengikut situasi. Maka, sebenarnya telah Allah jadikan akal dan fisiologinya cuba menyesuaikan diri dalam keadaan emosi, fikiran, sikap yang pelbagai. Lalu dengan perubahan neurokimia yang berlaku kepada otak ini sebenarnya dapat mengurangkan kebergantungan diri kepada intervensi perubatan yang melampau.


4. Kupasan doa Rasulullah s.a.w.
Pentingnya kita tadabbur doa yang dibacakan oleh Rasulullah ini agar kita faham apa yang kita bacakan, kita fokus dan khusyuk saat membacakan doa ini dengan penuh pengharapan kepada Allah s.w.t.

Bahagian 1 – Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak kepada hamba lelaki Mu, anak kepada hamba perempuan Mu.

Salah satu faktor penting dalam proses mencari sumber kekuatan untuk bangkit semula ialah mempunyai kesedaran diri yang kuat.

Doa ini bermula dengan diri kita mengaku posisi kita di dunia ini sebagai apa? Kita hidup atas dunia dengan sentiasa berinteraksi dengan manusia lain memakai ‘topi’ peranan berbeza. Kita takkan mampu jalankan tanggungjawab sebagai ibu bapa yang baik jika kita melayan anak dengan memakai ‘topi’ seorang bos di syarikat. Kita takkan mampu jalankan tanggungjawab yang baik kepada pekerja jika kita memakai topi ‘pekerja’ juga. Kita takkan jadi sahabat yang baik jika kita mengganggap diri kita sebagai seorang abah kepada kawan kita. Kita memakai ‘topi’ berbeza dalam setiap situasi yang berbeza dalam kehidupan.

Doa ini mengingatkan kita siapa diri kita sebenarnya. Siapa kita? Hamba.

Yang membuatkan kita resah, gelisah, murung, risau adalah kerana kita terlalu memikirkan perkara yang berada luar dari kawalan kita. Kita takkan mampu buat kerana siapa diri kita. Kita hanya hamba. Kita berpegang kepada doa ini untuk mengakui bahawa peranan utama dan asas yang merangkumi semua peranan kita atas dunia ini adalah perhambaan diri kepada Allah , Tuhan semesta alam.

Apabila kita menjalankan tanggungjawab di atas muka bumi sebagai hamba kepada Allah, kita akan mendapat kejelasan tentang bagaimana kita harus bertindak balas dalam apa jua situasi dalam kehidupan.

Ramai menafikan konsep perhambaan dan penyerahan diri ini sebagai memalukan atau menafikan hak diri sedangkan di dalam Islam, perhambaan inilah yang membawa kepada darjat tertinggi di sisi Allah, Tuhan semesta Alam.

"Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-nya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsha yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia Maha mendengar lagi Maha mengetahui." (QS. Al-Isra': 1)

 

Apabila kita mengisytiharkan diri kita adalah hanya hamba kepada Allah kita sebenarnya telah memerdekakan diri kita dari segala apa yang ada atas dunia ini. Kita bebas dari segala perkara yang membuatkan kita bersedih hati.

Hubungan yang kita ada, ornag yang kita sayangi, karier yang kita kagumi, harta yang kita miliki, penghormatan yang kita terima, semua ini boleh hilang dalam sekelip mata. Kerana semua itu sementara sahaja.  Tetapi kita takkan hilang status kita sebagai hamba Allah. Al Quran merujuk kenyataan ini di dalam surah Al Hadid ayat ke 20.

Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan, dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; akhirnya ia menjadi hancur bersepai; dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab yang berat (di sediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu), dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan akhirat). Dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.




Bahagian 2 – Dahiku berada di tanganMu. PenghakimanMu kepada aku terjamin dan keputusanMu kepadaku adil.

Bahagian kedua ini, Rasulullah ajarkan kita tentang beriman kepada Qada’ dan Qadar Allah. Takdir adalah konsep yang kuat dalam Islam yang membolehkan seseorang benar-benar boleh bergerak dari kesilapan lalu yang telah kita lakukan atau kebinasaan yang telah menimpa mereka.  Doa ini mengingatkan kita agar sentiasa ingat bahawa Allah tidak akan mendatangkan sesuatu itu sia – sia.

Kehebatan orang mukmin itu ada dalam kehidupannya. Setiap perkara itu baik untuk mereka. Jika mereka gembira, mereka bersyukur kepada Allah da nada baiknya untuk mereka. Jika mereka ditimpa musibah, mereka sabar, lalu ada baiknya untuk mereka.

Kepercayaan beginilah  yang mampu menggerakkan kita untuk tidak bertanya soalan, “Mengapa aku yang kena musibah ini, bukan orang lain?” jika ditimpa musibah. Keupayaan diri untuk mencari makna di sebalik musibah dan kesukaran adalah kualiti utama dalam leindungi diri dari perasaan kemurungan dan kesedihan berpanjangan.

Kalian boleh baca kisah Viktor Frankl, seorang mangsa yang terselamat dari kem pembunuhan beramai-ramai. Sudah pasti trauma itu menghantuinya, tetapi dengan pendekatan psikoterapi yang berasaskan makna membantu beliau dan rakan yang lain mengatasi kengerian yang mereka alami. Karyanya bertajuk, Man’s Search for Meaning.


Kisah –kisah para anbiya juga boleh dijadikan panduan dalam kita lalui kehidupan yang penuh dengan liku liku yang panjang.

1. Kisah Nabi Yunus – La Ilaha Illa anta subhanaka fainni kuntum minazzolimin.
2. Kisah Nabi Ibrahim ketika dicampak ke dalam api – Hasbunallaha nikmal wakeel nikmal maula wannikman nasser.
3. Kisah Nabi Adam diturunkan ke dunia –
4. Kisah Nabi Musa sebaik sahaja telah keluar dari Mesir selepas dikejar.
5. Kisah Nabi Yusuf sebaik sahaja dipertemukan semula dengan adik beradik serta ayahnya.


Tiada langsung permintaan yang dibuat oleh mereka di dalam doa-doa mereka, melainkan mengharapkan apa saja yang Allah berikan untuk mereka, iaitu keampunan, bantuan, pertolongan. Kerana sebagai manusia, kita langsung tiada apa apa tanpa Allah.

Kita perlu sedar bahawa, dalam dunia yang penuh dengan liku liku, kita tak akan mampu ke mana mana tanpa bantuan Allah. Kita takkan mampu tahu mana pilihan yang betul atau salah tanpa Allah bantu.
Kita takkan mampu teruskan perjalanan tanpa Allah. Takkan.

 

Bahagian 3 – Aku bermohon dari Mu dengan setiap nama yang telah Engkau namakan diri Mu, yang diungkapkan dalam kitabMu, diajar pada salah satu dari ciptaan Mu atau disimpan pada dirimu dalam pengetahuan tentang yang ghaib yang ada bersamaMu.

Bermohon bermakna kita berharap dengan Allah. Sifat berharap telah dikaitkan dengan tahap kejayaan akademik, kesihatan fizikal dan juga psikologi. Harapan menggerakkan manusia ke satu arah yang lebih baik selepas menempuh kesukaran. Konsep ini juga menjadi metod dalam Islam iaitu melalui pengharapan (raja’) kepada rahmat Allah.

Ibn al Qayyim juga menjelaskan konsep ini dalam satu kenyataan, “Ketakutan dan harapan kepada Allah adalah seperti dua sayap burung yang digunakan untuk terbang”.  Tidak boleh satu sayap sahaja yang berkepak, sudah pasti burung itu tidak dapat terbang ke atas.

Imam Ahmad rahimahullah berkata:

“Hendaknya khauf (rasa takut) dan raja‘ (berharap) itu sama,  tidak boleh mendominasi rasa takut dan tidak boleh mendominsasi rasa berharap

Beliau juga berkata:

“Apabila salah satu dari keduanya mendominasi, orang tersebut akan binasa”

Karena ketika rasa berharap kepada Allah lebih besar, seseorang akan merasa aman dari makar (azab) Allah, dan jika rasa takut lebih besar maka ia akan putus asa dari rahmat Allah.

Apabila individu tidak faham tentang keseimbangan ini, maka perjalanan hidupnya akan mudah tersasar. Jika dia merasa aman, maka dia sesekali tidak akan merasa takut ketika melakukan maksiat. Jika dia terlalu takut dengan dosa yang pernah dilakukan, hingga tidak mampu untuk ada rasa berharap Allah akan ampunkan, maka dia akan berputus asa dengan rahmat Tuhan. Di sinilah, emosi akan mula goyah. Kerisauan melampau dan menjadi tidak tentu arah memikirkan nasibnya. Sungguh. Allah sangat sayangkan kita, pasti ada jalan kembali kepadaNya.



Bahagian 4 – Jadikan Al Quran musim bunga di hatiku, cahaya di dadaku, penghalau kesedihanku dan penghapus kesengsaraanku.

Dan (ingatkanlah tentang) hari Kami bangkitkan dalam kalangan tiap-tiap umat, seorang saksi terhadap mereka, dari golongan mereka sendiri; dan Kami datangkanmu (wahai Muhammad) untuk menjadi saksi terhadap mereka ini (umatmu); dan Kami turunkan kepadamu Al-Quran menjelaskan tiap-tiap sesuatu dan menjadi hidayah petunjuk, serta membawa rahmat dan berita yang mengembirakan, bagi orang-orang Islam.(Surah An Nahl ayat 89)
 

 Alif, Laam, Raa'. Ini ialah Kitab (Al-Quran) Kami turunkan dia kepadamu (wahai Muhammad), supaya engkau mengeluarkan umat manusia seluruhnya dari gelap-gelita kufur kepada cahaya iman - dengan izin Tuhan mereka - ke jalan Allah Yang Maha Kuasa lagi Maha Terpuji. (Surah Ibrahim ayat 1)

Hubungan akrab dengan bimbingan kitab ini seterusnya membolehkan corak pemikiran kita yang sukar berubah menjadi pemikiran yang optimis, penuh harapan, dan bermakna.

Di dalam Al Quran itu sendiri banyak ayat Allah berkaitan dengan fungsi akal yang menguatkan kekuatan jiwa untuk terus menjalani kehidupan dunia yang menjamin keselamatan di akhirat nanti.

Lama-kelamaan kita akan faham dan sedar bahawa Al Quran membentuk pola pemikiran berorientasikan akhirat kerana kita sedar bahawa dunia ini hanya persinggahan. Tiada apa yang perlu disedihkan sangat. Sedangkan Rasulullah juga bersedih ketika kewafatan isterinya, pakciknya, anak lelakinya. Itu adalah fitrah. Kesedihan orang tersayang. Namun, kerana kita yakin adanya hari kebangkitan, kita pasti akan bersabar dengan ujian. Tiada apa yang perlu dirisaukan sangat. Bila kita sedar, Allah ada disebalik semua yang berlaku, kerisauan kita akan mampu diminimakan .


Kita hanya hamba. Hamba yang hanya memilih jalan apa yang Allah redha sahaja agar kita akan kembali ke tempat rehat yang kekal abadi iaitu Syurga.



Penyerahan diri, kebergantungan dan harapan kepada Allah dapat dipupuk dalam diri kita pada masa sulit melalui ayat-ayat Al Quran. Struktur kepercayaan ini dibina dengan keindahan dan kemukjizatan Al Quran. Al Quran membantu kita melihat dunia yang kita tidak mampu jelaskan dengan mata kasar. Al Quran menenangkan jiwa yang resah, memberi ilham saaat kebuntuan, memberi pelukan saat diperlukan dan mengelap air mata saat kita kesedihan.



Kesimpulan,

Kesihatan mental perlu ditangani dengan hikmah dan bijaksana. Kita sedang bercakap tentang kerapuhan satu jiwa yang terperosok di dalam sana. Takkan terluah dengan apa jua perkataan sekali pun. Aku pernah lalui keadaan itu. Pernah merasai lintasan hati dan bisikan yang mampu membawa kemudaratan kepada diri sendiri dan anak.

Jadi, Islam mementingkan soal nyawa dan kesihatan fizikal, emosi dan jiwa. Jika emosi dan jiwa ini sakit, tubuh tidak akan berfungsi dengan baik. Kerana raja tubuh itu adalah hati. Hati yang akan menggerakkan akal untuk bertindak dengan menggunakan kekuatan fizikal.


Bagaimana mungkin kita mahu menafikan kesihatan mental ini tiada kaitan dengan Al Quran?

Tidak. Ianya ada kaitan.


Sebagaimana yang Ibn al Qayyim sebutkan di atas tadi, jika perubahan pemikiran itu berkaitan dengan punca yang kita nampak, boleh dirawat, maka ambillah tindakan perawatan yang sewajarnya, sebelum kita datangkan pendekatan rohani. Kerana ketika itu , pemikirannya sudah tidak lagi mampu memproses maklumat asas sekali pun.


Ketika mereka terduduk di jurang paling dalam, hulurkan tangan, berikan mereka harapan agar mereka dapat melihat cahaya itu kembali.

Bantu mereka.

Kerana kita juga dibantu oleh Allah untuk melihat arah tuju hidup kita.




Wallahu a’lam.


Rujukan :

Kertas kajian Puan Rosni Wazir.
(Tuntutan Kesihatan Mental Menurut Maqasid Al Sunnah)

Kertas Kajian Psikoterapi Islam menurut Al Quran dan Al Sunnah dalam mengurus tekanan .

Kertas Kajian Dr. Zohair Abdul Rahman
Islam dan Kesihatan Mental.

Kitab Fawaidul Fawaid karya Ibnul Qayyim Al Jauziyah

Kitab Zaadul Ma’ad


Comments